
Bezpieczne fotele do pracy przy komputerze
Praca siedząca jest uznawana za najbardziej spokojną i komfortową. Pomimo tego, wielu pracowników biurowych uskarża się na szereg przykrych dolegliwości. Aż 90% pracowników odczuwa zmęczenie kręgosłupa i oczu, a nawet 60% zgłasza uciążliwe i nawracające objawy świadczące o negatywnym wpływie pracy siedzącej na zdrowie.
Niepoprawna sylwetka w pracy i problemy z kręgosłupem
Praca biurowa to obciążenie dla układu ruchu, który unieruchomiony przez wiele godzin nie ma możliwości rozluźnienia i właściwego odpoczynku. Z tego powodu spora część pracowników zgłasza różnorodne dolegliwości kręgosłupa. Spowodowane są one nieprawidłową postawą w czasie pracy, garbieniem oraz brakiem zalecanych przerw, które zbawiennie wpływają na samopoczucie i zdrowie. Najprostszym sposobem radzenia sobie z tym problemem, jest odpowiednie krzesło do pracy przy komputerze. Siedzisko wyprofilowane do kształtu kręgosłupa skoryguje postawę ciała, równocześnie niwelując szkodliwe skutki przeciążeń.
Czytaj także: Top 5 najchętniej kupowanych foteli biurowych
Jakie elementy powinno posiadać "zdrowe" krzesło?
Ergonomiczne fotele biurowe mają za zadanie maksymalnie odciążyć układ ruchu pracownika, który spędza na nich wiele godzin w ciągu dnia. Dzięki porządnej i trwałej konstrukcji oraz właściwie dobranym elementom fotela minimalizuje się ryzyko powstawania przeciążeń i schorzeń kręgosłupa. Jakimi cechami powinien charakteryzować się funkcjonalny fotel biurowy?
Możliwość regulacji siedziska
Ergonomiczne i komfortowe fotele do pracy przy komputerze posiadają płynną regulację wysokości siedziska. Dzięki temu istnieje możliwość precyzyjnego dobrania ustawienia kąta między płaszczyzną ud a powierzchnią posadzki. Co do zasady kąt w stawie kolanowym powinien wynosić 90, gwarantuje to właściwy przepływ krwi i limfy, minimalizując ryzyko zastojów i powstawania zakrzepów. Ponadto redukuje uczucie zmęczenia i możliwość powstawania opuchlizny.
Głębokość siedzenia - dlaczego jest tak ważna?
Kolejnym istotnym parametrem jest właściwa głębokość siedziska krzesła biurowego. W przypadku gdy jest ona zbyt mała, rant siedzenia może boleśnie wpijać się w uda, powodując przyblokowanie przepływu krwi i limfy. W konsekwencji spotęguje uczucie zmęczenia oraz drętwienie kończyn dolnych. Jeśli zaś siedzisko będzie zbyt duże, wówczas pracownik nie będzie miał możliwości swobodnego oparcia, co w konsekwencji może spowodować garbienie.
Wygodne podłokietniki
Brak podłokietników może spowodować opadanie ramion i garbienie się przy biurku. W przypadku kiedy będą one na wyposażeniu fotela biurowego, jednak nie będzie możliwości ich regulacji w pionie, wówczas opierające się o brzeg blatu nadgarstki mogą uciskać na naczynia krwionośne. Konsekwencją takiego stanu może być drętwienie dłoni, a także występowanie zespołu cieśni nadgarstka.
Pojęcie ergonomii w ujęciu pracy biurowej
Dlaczego ergonomia jest tak ważna? Przede wszystkim pozwala zminimalizować ryzyko powstawania wielu chorób zawodowych. Chroni układ ruchu przed przeciążeniami, sprawiając, że pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki nieprzerwanie i szybciej się regenerują. Ergonomia dba o samopoczucie w trakcie pracy, uwalniając od bólu i uczucia dyskomfortu, tak często obecnego podczas pracy siedzącej.
Czytaj także: Top 5 biurek gabinetowych